torsdag 18 november 2010

Dessa uttryck!

Tar man bara sig tiden, att lyssna och prata med ett barn, så får man höra de mest underliga och fantastiska saker.
Dagishistorier är så roliga. Det är deras verklighet, det är hur dom upplever allt.

En sak var dock mindre rolig, Noelle berättade att en pojke på dagis går runt till barnen och säger att han ska döda dom. Det blir att prata med dagisfröknarna på måndag, för sådant vill jag absolut inte att hon ska höra, INGET barn ska behöva höra på sådant.

Det är så olika, hur barn är uppfostrade.. Hur människor väljer att forma sina barn, hur de tillåter dem att använda språk och även slag och liknande.
Det värsta Noelle har sagt (till oss) är "dumma mamma, dumma pappa". Och de gånger hon har sagt det kan jag räkna på en halv hand.
Hon vet att det är fel, att man inte får prata så.
Man får visst vara arg, besviken och ledsen, alla känslor är tillåtna, men det är hur man lär dom hantera det som är det viktiga.
Tycker jag.

Men att behöva höra på dagis att någon ska döda en, det är inte okej.
När jag var liten lät det ungefär såhär "Min pappa är starkare än din".

Vad tusan har hänt?

4 kommentarer:

Caroline1985 sa...

Eller hur!! Håller med dig, även om jag hör till dom som är mindre duktiga på att tänka på vad jag själv säger.. Tyvärr. Och barnen snappar upp allt! Men sånt som att man ska döda nån, det säger inte ens jag =/

Sen tycker jag att dagens barnprogram är väldigt mycket sämre än "på vår tid".. Både vad det gäller språk och våld..

Har precis börjat läsa din blogg, tycker den är mysig, och dina barn är underbara =)

Mvh en gammal klasskompis från Fjälkinge ^^

HAnna sa...

Ja, eller tyyp " min pappa är polis" kan säga att de va många polispappor i min klass då jhaha

Johanna sa...

Ta upp det det första ni gör när ni kommer till dagis på måndag, så tar dom tag i det. INGEN ska behöva höra något sådant, allra minst barn..

Rebecca sa...

Johanna: jag ringde dem, och de verkade ta det på allvar och var tacksam för att jag ringde! Tur att jag har en pratglad tjej som berättar allt hon är med om!